Tuoteväärennökset Amazonin lisäravinnekaupan ongelmana

Verkkokaupan jättiläinen Amazon lähetti useille asiakkaille heinäkuussa 2019 sähköpostiviestin, jossa se varoitti heitä mahdollisista tuoteväärennöksistä. Wired-julkaisun mukaan joidenkin Procter & Gamble -yhtiön probioottituotteita myyvien kolmansien osapuolien valikoimista löytyi tuoteväärennöksiä.

Muun muassa Anne Bressler -niminen nainen uskoi ostaneensa Procter & Gamblen valmistamia Align-probiootteja. Hän sai kuitenkin sähköpostiviestin Amazonilta, jossa kehotettiin lopettamaan tuotteen nauttiminen välittömästi, sillä tuote oli ilmeisesti väärennösä. Wiredin mukaan Amazon vahvisti lähettävänsä useita tämänkaltaisia sähköposteja, mutta yhtiö on kieltäytynyt kertomasta tarkkaa lukumäärää.

Useissa eri sidosryhmissä toivotaan, että Amazon lisäisi valvontaansa sen alustoilla myytävistä tuotteista, erityisesti lisäravinteista. Olisivatko nämä sähköpostiviestit merkki siitä, että yhtiö tarttuisi vihdoin asiaan? Tapauksen uskotaan lisäävän huolellisuutta ainakin probioottituotteita myyvien tahojen osalta.

Procter & Gamble kuuluu vastuullisen ravinnon neuvostoon (CRN). Sen puheenjohtaja Steve Mister kertoo, ettei ole aiemmin törmännyt vastaavanlaiseen tapahtumaan. Yahoo! Finance toisaalta kertoo, että kolmansien osapuolien määrä Amazonilla toimivien myyjien joukossa on kasvussa: ne muodostavat nyt 58 % Amazonin kokonaismyynnistä verrattuna 31 % kymmenen vuoden takaiseen. Trust Transparency -yrityksen mukaan Amazonissa myydään 16 000 eri brändin lisäravinnetuotetta. Suurin kilpailija tällä saralla on iHerb, jolla tuotemerkkejä on 3 000.

Laajan tuotevalikoiman seurauksena Amazonissa saattaa olla myynnissä useita muitakin väärennettyjä tuotteita. Lisäksi kolmansien osapuolien myymien ja Amazonin myymien tuotteiden välinen raja hämärtyy helposti kuluttajille, sillä Amazon toimittaa myös kolmansien osapuolien myymät tuotteet. Kolmansien osapuolien tuotteet voivat saada jopa Amazon Prime -statuksen, mikä lisää entisestään sekaantumisen vaaraa.

Monissa sidosryhmissä koetaan, että Amazon ei ole ryhtynyt tarpeeksi koviin toimiin väärennettyjen tuotteiden myymisen estämiseksi sivustoillaan. Lukuisat lisäravinteita myyvät yritykset ovat valittaneet omille ammattiryhmilleen Amazonissa esiintyneistä väärennöksistä jo pidemmän aikaa.

Esimerkiksi konsultointiyritys Trust Transparency Center on toimitusjohtajansa Scott Steinfordin mukaan pyrkinyt tuomaan väärennöksistä aiheutuvat ongelmat Amazonin tietoisuuteen ja herättämään keskustelua aiheesta. Steinfordin mukaan yritys on muun muassa kehottanut Amazonia olemaan vastuullisempi tarkastusprosesseissa.

Amazon vastaa usein kritiikkiin toteamalla, että Amazon antaa markkinoiden ja ostajien päättää, mitkä tuotteet ovat laadukkaita ja mitkä eivät. Steinfordin mukaan ajatus kuulostaa järkevältä esimerkiksi cowboy-saappaita ostaessa, mutta lisäravinteiden kohdalla asia ei ole yhtä yksinkertainen. Mikäli markkinoille päätyy paljon huonolaatuisia, tehottomia tai jopa vaarallisia ”lisäravinteita”, koko lisäravinneala saattaa joutua huonoon valoon.

Mister puolestaan on huolissaan siitä, että uutistoimistot välittävät kuvaa, jossa lisäravinteita ei markkinoille tuotaessa testattaisi ollenkaan. Hän ei nimittäin usko, että tuotteiden testaaminen yksin on ratkaisu pulmaan: vaikka tuotteet testataan hyvin ja ne vastaavat täysin etikettien tekstejä ja laatuvaatimuksia, voivat Amazonin hyllyille päätyneet väärennökset vesittää rehellisesti toimivien yrityksien toimet. Ongelmana on se, että kolmansien osapuolien alustoja johtavat eri ihmiset kuin Amazonia. Amazonilla on niin monia lisäravinteisiin liittyviä osastoja nykyään, etteivät ne kaikki enää kommunikoi keskenään.

Amazon vahvisti lopettaneensa kyseisten Align -tuotteiden myynnin kolmannen osapuolen kautta. Jatkossa se kertoo myyvänsä vain tuotteita, jotka on saatu suoraan P & G:n tuotantolaitoksista. Myös P & G on täysin sitoutunut suojelemaan kuluttajia väärennetyiltä tuotteilta ja näin ollen sen merkki on rekisteröity sekä Amazonin tuoterekisteriin että Project Zero -ohjelmaan.

Project Zero, jonka Amazon julkaisi tämän vuoden helmikuussa, on ohjelma, jolla brändit voivat vähentää väärennöksiä. Järjestelmä toimii siten, että brändit voivat itse syöttää siihen dataa siitä, miten heidän tuotteensa aitous voidaan tunnistaa. Järjestelmään ei kuitenkaan otettu kaikkia brändejä mukaan, vaan yrityksien täytyy lähettää hakemus, jotta ne pääsevät projektiin mukaan.

Lisäksi eri järjestöt pyrkivät lisäämään yleistä tietoisuutta väärennettyjen tuotteiden ja erityisesti probioottien osalta niin kuluttajien keskuudessa kuin Amazonin sisälläkin. Muun muassa probioottien kanssa työskentelevä International Probiotics Association luo sertifikaattijärjestelmää, joka parantaa probioottien laatua ja vähentää väärennöksiä.

Mister (CRN) toivoo, että Amazon osallistuisi aktiivisemmin alan kaupan ryhmiin ja tapahtumiin, jotta se olisi paremmin perillä sen eri osastoista. Myös Natural Products Association (NPA) on antanut lausunnon, jonka mukaan se on tarjonnut resursseja auttamaan Amazonia väärennösongelman ratkaisemisessa.

Vaikka Amazonin tilanne on huolestuttava lisäravinteiden ja monien muiden tuotteiden kohdalla, se on alkanut kenties vihdoin tunnistaa tuoteväärennöksiin ja heikkolaatuisiin tuotteisiin liittyvän ongelman. Tästä huolimatta yrityksillä on iso pulma ratkaistavana: kenellä on vastuu, jos tuote aiheuttaa ongelmia kuluttajalle? Ongelmia voi aiheutua niin tuotteen valmistajalle, toimittajalle kuin myyjällekin.

Myös kuluttaja joutuu edelleen kohtaamaan epävarmuuden päätöstä tehdessään: mistä tiedän, että tämä tuote on turvallinen ja aito?

Amazonin valikoimista löytyviin tuotteisiin liittyvä epävarmuus voi olla monelle kuluttajalle riittävä syy välttää Amazonia – ja muita ulkomaisia verkkokauppoja – kokonaan ja ostaa lisäravinteet suoraan joltakin tunnetulta kotimaiselta yritykseltä.

Asiasta uutisoi Nutraingredients-sivusto artikkelissaan sekä pääkirjoituksessaan.

Lue myös aiempi Nutraingredients-artikkeli sekä the Atlantic -lehden artikkeli vuodelta 2018.