Suurin osa laihduttamista kokeilleista tietää, että laihduttaminen on oikeasti vaikeaa. Tämä vuoksi markkinat pursuavat laihdutusvalmisteita, jotka lupaavat kuolemaa itsepäiselle vatsarasvalle. Osa tuotteista pyrkii tieteelliseen näyttöön, mutta osa pyrkii lähinnä huijaamaan ostajia.
Yksi uusi tuote, joka löytyy ihmelääkkeenä markkinoilta, on Kankusta Duo. Tuote lupaa laihduttaa jopa 14 kiloa kuukaudessa ilman rehkimistä, ja sivutuotteena kolesteroliarvotkin korjaantuvat.
Jos seuraavat merkit täyttyvät liian hyvin seuraavan kerran, kun tarkastelet ihmelääkkeen tietoja, jätä tuote ostamatta (tai jos ostat, maksa pankkisiirrolla, älä luottokortillasi).
HUOM! Linkkien klikkaaminen omalla vastuulla!
Teho puhuu enemmän kuin puolestaan
Tähän ei tarvita edes laihdutuskuuria!
Tuloksiin ei tietysti vaadita syömätapojen muutosta. Esimerkkinä Marika ”laihtui 14 kiloa - ilman dieettiä ja liikuntaa”
Mikä onkaan parempaa kuin hikoilla maratonilla, jos liikakilojen määrä on useampia kymmeniä? Hikoilla maratonilla sen jälkeen, kun liikakilot ovat kadonneet. Kilojen karistaminen on verta, hikeä, kyyneliä ja mahan murinaa. Usein vaikeimpana muutoksena on tehdä perinpohjaisia muutoksia ruokailutottumuksiin. Tästä syystä tarjous uusimmasta tieteellisestä sensaatiosta, joka pystyy polttamaan rasvat ilman syömisen rajoittamista, tuntuu vähintään houkuttelevalta.
Lupaus uskomattomasta tehosta
Aivan ensimmäisenä sivustolta pistää silmiin uskomaton lupaus laihdutustehosta.
”Sulatat 2 kg rasvaa ja vähennät kolesterolia 2 tunnin sisällä tämän käytön jälkeen – tulokset vahvistettu lääketieteellisissä kokeissa”
”Joko laihdut 30 päivässä 14 kiloa ja alennat kolesterolia vähintään 60 yksikköä, tai saat maksusi kokonaisuudessaan takaisin. Riittää, että lähetät meille tyhjän kapselipakkauksen, ja palautan maksamasi rahat.”
Yksinkertaisella matematiikalla voi nopeasti laskea, että kun syömisen ei pidä muuttua, tässä luvataan melko hurjia tuloksia. Kilossa rasvamassaa on noin 7000 kcal energiaa, ja jos ensimmäisen kahden tunnin aikana rasvaa pitäisi palaa kaksi kiloa, se vaatisi 14 000 kcal kulutuksen. Vertailun vuoksi maraton (42,195 km juoksu) vaatii 75-kiloiselta urheilijalta vauhdista riippuen noin 2800 kcal energiaa. Ensimmäisen päivän rasvan sulaminen vastaisi siis viittä peräkkäistä maratonia. Jos tämän aikoo saavuttaa esimerkiksi kehon lämpöä nostamalla, siihen vaaditaan melkoisia uunilämpötiloja.
14 kilon pudotus 30 päivässä on tietysti hieman rennompi, sillä se vastaa noin 470 grammaa rasvaa päivässä. Kuitenkin sekin vastaa noin 3270 kcal kalorivajetta päivässä, eli jälleen kerran päivittäinen maraton ei edes riittäisi tähän energiankulutustasoon.
Vaikka lupaukset olisivat totta, tämä ei olisi sen parempaa, sillä näin hurja shokkilaihdutus todennäköisesti saisi elimistön sekaisin.
Sivusto näyttää uskottavalta uutissivustolta – tai ainakin melkein
Sivuston nimi on tällä kertaa ”Latest from the World”. Yläpalkissa on alasivuina Kuntoilu, Ruoka, Seksi ja rakkaus, Nainen, Ruokavalio, Terveys, Kauneus ja Tyyli. Sivusto vaikuttaa uskottavalta, sillä sivupalkissa jopa kerrotaan, paljonko ulkona on lämmintä!
Tarkista kuitenkin osoite. Se on muotoa http://fi.fit-news4u.eu/ Samoin, kun yrität klikata mitä tahansa linkkiä sivulla, päädyt joko takaisin tälle sivulle tai sitten mainoksen tilaussivulle, tässä tapauksessa sivulle http://curentlyoffer.com/358/kdf-bnme-8156/
Lisäksi tällaiset sivustot eivät ole erityisen pitkäkestoisia. On hyvin mahdollista, että sivusto on kadonnut netistä jo pitkälle siihen mennessä, kun alat klikkailla näitä linkkejä.
Tällä on selkeä asiantuntijaleima
Asiantuntija on sivulla kuvansa kanssa – mutta häntä ei löydy muualta
Tällä kertaa sivustolla on asiantuntijana Ohio College -tutkimuskeskuksesta professori Adrian Meyer, joka puhuu ensimmäisessä persoonassa. Hän haluaa vapauttaa sinut ylimääräisen rasvan kiroista.
Meillä on siis asiantuntija collegesta. Google ei kuitenkaan löydä ”Ohio College” -hakusanoilla mitään. Lähimmäksi tulee ”Ohio College of Massotherapy Inc” eli hierontakoulu.
Samoin Adrian Meyerin kuvaa ei voi hakea Googlen kuvahaulla, sillä sen koko on teknisesti 1x1 pikseliä. Kuvassa esiintyvän herrasmiehen jäljittäminen on siis sangen hankalaa. Pieni haku osoittaa, että versio sivustosta löytyy myös arabiankielisestä blogista (tosin englanninkielisellä tekstillä), ja siellä tohtori Meyerin yliopistonsa on ”Medical University in Geneva”.
Puolueettomia suosituksia
Luonnollisesti professorilla on paljon suosituksia puolueettomilta tahoilta. Mainoksen yhteydessä luvattiin, että ”World Of Science -lehti on nimennyt professorin kehittämän menetelmän ”v. 2015 tärkeämmäksi terveyslöydöksi”. Kuitenkaan haulla ei löydy viittauksia aiheeseen, ja jos asia olisi näin merkittävä, sen uskoisi aiheuttaneen edes jonkin verran keskustelua. Sen sijaan hakusanoilla löytyy vain sivuston sisarsivuja eri kielillä.
Tuotetta suosittelevat ilmeisesti myös suomalaiset asiantuntijat. Näin sanoo Markku Viitanen, ravintoterapeutti Vaasasta: ”Kun näin kliinisten tutkimusten tuloksista kertovan raportin, oli todella yllättynyt. Siitä asti olen alkanut suositella kuuria kaikille ylipainosta ja korkeasta kolesterolista kärsiville asiakkailleni, ja he ovat siihen todella tyytyväisiä.”
Markku Viitanen saattaa olla aito ravintoterapeutti, sillä hänen nimensä ohjaa haun Vaasan Keskussairaalan ravintoterapian sivustolle. Kuitenkin on todennäköistä, että hänellä ei ole osaa eikä arpaa tähän suositukseen, sillä toisella vastaavalla, englanninkielisellä sivulla hänet esitellään nimellä Martin Duncan (Bostonilainen ravintoterapeutti) ja slovakiankielisellä sivustolla Marián Krátky (Prešovalainen ravintoterapeutti); ks. myös puolankieliset sivut, joissa saman suosituksen antaa Marian Wysocki (Wrocławialainen ravintoterapeutti).
Tutkimustermihässäköitä
Tutkimusten perusteella kyseessä on vahvasti tieteellinen näyttö:
”Asiantuntijapiireissä niin perinnöllisyystieteilijät kuin lääketieteen asiantuntijat ja tutkijatkin myöntävät, että kyseessä on todellinen käännekohta ylipainon vastaisessa taistelussa. Teho on todistettu riippumattomissa empiirisissä kokeissa sekä kemiallisissa ja kliinisissä testeissä.”
Vaikutusmekanismikin selitetään auki:
Jos tekstiä on vaikea lukea kuvasta, se näkyy tässä:
”Ensinnäkin ne pakottavat elimistön polttamaan glukoosia eli sokeria sekä erityisesti maksassa olevaa rasvaa. Toisekseen – ja tämä on lääketieteen näkökulmasta erityisen tärkeää – ne hidastavat sokereiden imeytymistä vereen. Kun sokeria ei kerry verenkiertoon, rasvan kasaantuminen kehoon on fyysisesti mahdotonta, sillä juuri sokeri muuttuu elimistössä rasvasoluiksi.
Kolmanneksi ne puhdistavat tehokkaasti verisuonia kuljettamalla kehoon antioksidantteja. Nämä tuhoavat elimistössä olevia toksiineja ja kolesterolikertymiä liittymällä niihin peptidisidosten avulla ja poistamalla niitä verenkierrosta.
Näiden kolmen vaikutuksen yhteissumma saa aikaan rasvan palamista sekä kolesterolitasojen alenemista. Tällä tavoin elimistössä olevan rasvan määrä pienenee ja samalla voidaan eliminoida myös muut ylipainoon liittyvät kielteiset terveysvaikutukset: korkea kolesteroli ja verensokeri sekä aineenvaihdunnan ongelmat.”
Ikävä kyllä jokainen väitteistä on vähintään ongelmallinen. Elimistö ei noin vain polta mitään ylimääräistä, joten ensimmäinen väite on puuta heinää. Toisen väitteen kohdalla ollaan edes jotenkin realistisemmissa maailmoissa, sillä ravinnon tulee imeytyä ohutsuolesta verenkiertoon, jotta se voi vaikuttaa; kuitenkin tässä pitäisi pystyä estämään myös rasvojen imeytyminen. Kolmanteen kohtaan on kerätty tieteellistä jargonia, josta jokainen ymmärtää kuitenkin jotain – eli että kyseessä on jotain antioksidanttien kanssa tekemisissä olevaa.
Trendiaineet
Valmisteessa käytetään luonnollisesti luonnollisia trendiaineita. Tällä kertaa mukana ovat acai, Garcinia Gambodgia, valkomulperi sekä kuiva vadelmauute.
Lääketieteellisestä PubMed-tietokannasta ei löydy yhtään artikkelia acai-marjojen laihdutusvaikutuksista – tai yksi löytyy, mutta siinä kerrotaan potilaasta, jolle puhkesi äkillinen lihaskudoksen vaurio eli rabdomyolyysi lisäravinteesta, jonka sanottiin sisältävän acai-marjaa, mutta joka ei testien perusteella sisältänyt (Elsayed ym. 2011).
Garcinia Gambodgiaa on kuitenkin tutkittu painonlähdössä – toiset väittävät huomaavansa pienen edun (Fassina ym. 2015), toiset eivät näe mitään vaikutusta (Kim ym. 2011). Toisaalta kasvista eristettävä hydroksysitriittihappo ainakin erään meta-analyysin mukaan (Onakpoya ym. 2011) vaikuttaa, vaikka vaikutus on hyvin pieni. Kaiken kaikkiaan tutkimusten tuloksissa on paljon hajontaa (mikä saattaa kertoa taloudellisista intresseistä tutkimusta tehtäessä tai huonoista koejärjestelyistä). Ríos-Hoyo & Gutiérrez-Salmeán (2016) toteavat, että tämänhetkisen tutkimusnäytön perusteella ei ole vielä perusteita käyttää ainetta laihdutusvalmisteissa.
Valkomulperista löytyy vuodelta 2014 yksi tutkimus (Da Villa ym. 2014), jonka mukaan valkomulperia saanut ryhmä olisi laihtunut yhdessä matalakalorisen ruokavalion kanssa enemmän kuin pelkästään matalakalorisella ruokavaliolla ollut verrokkiryhmä.
Vadelmaketoneista on tullut uusi laihdutushittituote, mutta sen tueksi ei ole jyrsijäkokeiden lisäksi kliinisiä tutkimuksia ihmisillä. Samoin ongelmaksi muodostuu, että vadelmaketonit saattavat olla vaaraksi sydämen toiminnalle ja raskauden aikana käytettynä sikiön kehitykselle (Ríos-Hoyo & Gutiérrez-Salmeán 2016).
Kaiken kaikkiaan ollakseen tiukan tutkimuksen tulosta tuote ei sisällä kovin vakuuttavaa listausta ainesosia.
”Nyt mukana ISO 9001 sertifikaatti”
Sertifioitu laatu houkuttaa. ISO 9001 on kansainvälinen laadunhallinnan ja laadunvarmistuksen sertifikaatti. Mikä kuulostaa paremmalta kuin se, että joku tuote on ulkopuolisen valvojan sertifioima? Se, että sertifikaatti olisi jotenkin paikkansapitävä. Harvempi lähtee tarkistuttamaan, onko kyseisellä valmistajalla todella tätä sertifikaattia.
Markkinakikkoja
Tämä muuten säästää!
Laihduttaminen on kallista. Laihdutusvalmisteet ovat kalliita, sillä mikä olisikaan parempi osoitus niiden tehosta kuin järjetön hinta? Kuitenkin myös huijausmainostajan on hyvä muistuttaa, että muut valmisteet eivät kannata:
”Säästät tuhansia euroja, jotka muuten olisit käyttänyt tehottomiin laihdutuskonsteihin.”
Rahat takaisin, jos ei toimi!
Jos kauppias uskoo tuotteeseensa, hän voi luvata rahat takaisin, jos tuote ei toimi. Tämä on rehtiä kauppaa. Myös tämä mainos lupaa samaa.
”Kokeile Kankusta Duo -valmistetta minun riskilläni!” – – ”Joko laihdut 30 päivässä 14 kiloa ja alennat kolesterolia vähintään 60 yksikköä, tai saat maksusi kokonaisuudessaan takaisin. Riittää, että lähetät meille tyhjän kapselipakkauksen, ja palautan maksamasi rahat.”
”Muista, että tähän tarjoukseen ei liity mitään riskiä. Jos sattuu siis niin, että juuri sinä et onnistu saavuttamaan lääketieteellisin testein vahvistettuja tuloksia, lähetä meille Kankusta Duo -kapseleiden tyhjä pakkaus. Palautamme maksusi kokonaisuudessaan takaisin.
Jos Kankusta Duo ei sinun tapauksessasi tehoa, kehotan sinua menemään lääkäriin ja tutkimaan, toimiiko kilpirauhasesi kuten pitää. Sillä jos kilpirauhasesi on kunnossa, ei ole olemassa mitään syytä, joka estäisi sinua onnistumasta. Piste!”
Kuitenkin Suomi24-foorumin mukaan kansalla on ollut vaikeuksia saada rahojaan takaisin – tai siis vaikeuksia saada luottokorttinsa lisäveloituksia loppumaan. Kun luvataan, että ”tähän tarjoukseen ei liity mitään riskejä”, ollaan jo pitkällä Pinokkion reviirillä.
Erikoistarjous, aikaa kolme minuuttia!
Kun sivustoa on selannut hetken, saa erikoistarjouksen. Nyt hinnasta lähtee paljon enemmän pois! Aikaa on kuitenkin rajallisesti, joten parempi olla miettimättä ja googlettamatta liian tehokkaasti, sillä muuten edut jäävät saamatta. Tämä on tehokas tapa saada tilaamista pohtiva ihminen tönäistyä ostokynnyksen yli.
Sosiaaliset todistukset
Markkinointipsykologiassa on hahmoteltu käsitys sosiaalisesta vahvistamisesta: jos kaikki ihmiset ympärilläsi tekevät jonkun päätöksen ja ostavat jonkun tuotteen, sinulla on melkoinen paine ostaa sama tuote. Mainostajat piilottavat myyntipuheensa täyteen viittauksia siihen, että tuotetta on myyty järjettömiä määriä. Tämä hivelee laumasieluisuuttamme: jos muutkin ovat jo päätyneet samaan ratkaisuun, emme ole ainakaan tyhmempiä kuin muut, kun teemme samoin.
”Muutkin tilaavat tätä koko ajan”
Tämä sivusto pyrkii luomaan sosiaalista painetta monin eri keinoin. Ensiksi sivun oikeassa alalaidassa vilkkuu, montako sataa katsojaa sivustolla on (yleensä noin 280) ja koska kuka tilasi viimeksi. Ensin tilasi Perttu Tampereelta, sitten Pauliina Porista. Myyntitahti on hurja, joten se rohkaisee tilaamaan. Jos tuhannet tilaavat tätä tuotetta samaan aikaan, miksi en minäkin?
Todistuksia tehosta
Monelle tieteellinen jargon on yhdentekevää, mutta on tärkeä tietää, toimiiko joku aine tosielämässä. Siitä syystä todistuspuheenvuorot ovat tarpeellisia. Mukana on siis useampi todistus tuotteen tehosta ennen ja jälkeen -kuvien kera. Kuvathan eivät valehtele!
Kuvien takaa löytyy yllätyksiä. Googlessa kuvahaussa pystyy suorittamaan haun tekstin lisäksi itse kuvalla; kun kuvahakun hakuun raahaa sivuston kuvan, Google etsii muilta sivuilta samoja ja samanlaisia kuvia.
Yllättäen tähtilaihduttajien takaa paljastuu yllätyksiä. Annika Pitkänen, 23-vuotias nainen violetissa topissaan, on laihduttanut peräti 25 kiloa. Kuitenkaan hän ei esiinny pelkästään suomenkielisellä sivulla. Hänet löytää puolankieliseltä sivulta nimellä Dominika Brzezińska. Kroatiankielisellä sivulla hänen nimensä on Dominika Brozović. Italiankielisellä sivulla hänen nimensä on Cinzia Balboni. Kreikankielisellä sivulla hänen nimensä on Δώρα Μπατζανάκη eli Dóra Batzanáki. Kaikkialla hän on 23-vuotias ja laihduttanut 25 kiloa. Kuitenkin puolankielisellä sivulla tehoaineena on ollut Forskolin-valmiste, kroatiankielisellä sivulla Nutrition-valmiste, italiankielisellä sivulla Garcinia Cambogia Complex -valmiste ja kreikankielisellä sivulla Yacon Oxi. Samoin esimerkiksi 30-vuotias ”Minna Nevalainen” oli ahkera vaihtamaan nimeään, sillä hänet esiteltiin myös nimillä Monica Nanni (italia), Monika Novak (kroatia), Monika Nowak (puola) sekä Maria Kontou (kreikka).
Samoin tähtilaihduttaja, Marika Kontio, 38 (painonpudotus jopa 35 kg!) on Italiassa Maria Cacciari. Kroatian- ja puolankielisillä sivustoilla häntä ei esitellä nimellä, mutta saman kuvan yhteydessä laitetaan panokset kovemmiksi ja väitetään, että painoa putosi 63 kg.
Sivun alalaidassa on teksti, jossa kerrotaan, että sivustolle laitetut tiedot ovat turvassa. Siellä ollaan kuitenkin myös poikkeuksellisen rehellisiä: ”Palvelun turvallisuuden ja korkean tason ylläpitämiseksi sivuston omistaja pidättää oikeuden tietosuojakäytännön mukaisiin muutoksiin. Näillä toimilla pyritään turvaamaan asiakkaiden anonymiteetti. Tämän takia asiakkaiden tyytyväisyyden säilyttämiseksi, tällä sivulla esiintyvien henkilöiden etu- ja sukunimet on muutettu. Samalla sivuston omistaja toteaa, että yhdennäköisyys todellisten henkilöiden kanssa on sattumaa eikä sitä ole käytetty tarkoituksella.”
Kahdesta jälkimmäisestä virkkeestä on mahdollista uskoa ainakin se, että nimiä on muutettu, ja heidän yhdennäköisyytensä todellisten ihmisten kanssa on sattumaa, vaikkakin ilmeisen tarkoituksellista.
Facebook-kommentit puhuvat puolestaan
Tekstin lopussa on Facebook-kommenttiosio, joka on täynnä ihmisten kommentteja ja todistuksia siitä, että tuote toimii, se on joko postituksessa tai että tuotetta pitäisi tilata. Vähemmän yllättävää on, että omaa kommenttiaan ei pysty jättämään sivulle.
Tällä kertaa poikkeuksena on, että kaikki kommentit ovat positiivisia. Ajoittain mukana on muutamia epäuskoisia kommentteja, jotta kommentit näyttäisivät aidommilta. Usein joukossa on muutama kriitikko, koska pieni kriittinen ääni lisää uskottavuutta. Tällä kertaa näin ei kuitenkaan ole.
Nimiä klikkaamalla ei pääse aitoihin profiileihin, vaan mainoksen rinnakkaissivulle, josta voi tilata. Kuitenkin jälleen kuvien googlettaminen nostaa niskakarvoja pystyyn. Esimerkiksi ensimmäinen kommentoija, Anneli Ruusunen, löytyy netistä useammasta sivustosta. Hän löytyy facebook-kommentoijana nimellä Ayşe Narin turkinkieliseltä hajuvesisivulta (linkki), nimimerkillä lady_punk UK Unity Spell Temple -sivustolla, jossa kaupataan rakkaustaikoja (linkki), nimellä Žaneta Holubová tsekinkielisellä vihreä kahvi -valmistetta myyvällä sivustolla (linkki) ja nimellä Angelika Rosen edellisen sivun ruotsinkielisellä sisarsivulla (linkki). Kuva vie myös suomenkieliselle sivustolle, jossa kaupataan Monica de Rossin uutta, neljässä viikossa vaikuttavaa ryppyvoidetta (linkki).
Kaikesta jää vaikutelma, että kyseessä ei ole mikään pikkuhuijaus, vaan kansainvälisesti organisoitunut toiminta, jossa pyritään huijaamaan suuria ihmisjoukkoja. Sivusto on hyvin tehty eikä siinä näy merkkejä Google Translatella kääntämisestä – päinvastoin, kommenteissa on eri murteita varsin kattavasti.
Googleta valmiste
Viimeiseksi asia, joka kannattaa tehdä ensimmäiseksi: googleta valmiste. Ensimmäiseksi vastaan pongahtaa Suomi24-foorumilta keskustelu, jossa väki on tilannut valmistetta ja yrittää taistella sen palauttamisen kanssa.
Jos tämänkään jälkeen et ole vakuuttunut, voit tilata ainetta tältä sivulta. Huomaa kuitenkin, että liityt ilmeisimmin johonkin klubiin samalla. Jatkotilauksia saattaa siis kolahdella postiin.
Lue myös artikkeli: